*** تعاون یار ***

تارنمای تعاونگران ایران

 

لزوم جداسازی تعاون از وزارت کار و رفاه

 

نوع مطلب :مقالات ،اخبار ،

نوشته شده توسط: تعاون‌یار

ابوذر ندیمی رییس فراکسیون تعاون در «تعادل» مطرح کرد

لزوم جداسازی تعاون از وزارت کار و رفاه

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در ۸ تیر ۱۳۹۰ و تصویب شورای نگهبان در ۱۲ تیر در راستای طرح کوچک‌سازی دولت با ادغام سه وزارت رفاه و تامین اجتماعی، کار و امور اجتماعی و تعاون تشکیل شد. مسوولیت وزارت تعاون با دو وزارت پرمشغله، با مطالبات بسیار بر عهده یک وزیر قرار گرفت. دولت تدبیر و امید این ادغام را به فال نیک گرفته و شعار «با تعاون به کار و رفاه دست یابیم.» را سر داد. اما این شعار هم پاسخگوی مطالبات بخش تعاون نیست و نتوانسته تنه سنگین و چاق این وزارتخانه را به حرکت وادار کند. تعاون زیر سایه کار و رفاه مانده است. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌ هستند که این بخش نیاز به یک سازمان یا وزارتخانه جدایی دارد. نمایندگان مجلس نهم هم از جمله این کارشناسان هستند و اذعان دارند که یک وزیر نمی‌تواند هر سه وزارت بزرگ را به عهده بگیرد

صرفه‌جویی در حد حذف یک وزیر

سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز با انتقاد از ادغام وزارت تعاون، کار، رفاه و تامین اجتماعی می‌گوید: «ادغام‌ها کار کاملا غیرکارشناسی و ناموفق بوده به‌طوری که ادغام‌های نادرست، افزایش سوال از وزیران در مجلس را رقم زده است

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص آسیب‌های ناشی از ادغام سه وزارتخانه تعاون و رفاه می‌افزاید: متاسفانه تصمیمات در کشور به جای حل مشکل به پاک کردن صورت مساله تبدیل شده و کمتر تلاشی برای بررسی موضوع و یافتن علل و عوامل مشکلات می‌شود؛ یکی از این اقدامات هم ادغام‌ها، انحلال‌ها و تفکیک‌های سازمانی و وزارتخانه‌یی است که در چند سال گذشته رواج یافته است.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: زمانی که از عملکرد وزارتخانه‌یی احساس رضایت نمی‌شود، به جای بررسی عملکرد سازمان، منابع و تشکیلات آن، راحت‌ترین کار یعنی ادغام سازمانی صورت می‌گیرد این در حالی است که مسوولان مربوطه با محتوای سازمانی کاری ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه علاقه به شکل کارها بیش از محتوای آنهاست، گفت: از همین رو سه وزارتخانه عریض و طویل مانند کار، رفاه و تعاون با کارهای سنگین ادغام می‌شوند، این در حالی است که تنها وزارتخانه رفاه و تامین اجتماعی سابق ۵۰ درصد از بودجه کشور را از نظر اعتبارات عمومی در اختیار داشته است، وزارتخانه‌یی که سازمان‌هایی چون تامین اجتماعی، بازنشستگی و بهزیستی را در زیر مجموعه خود داشته اما با وزارت تعاونی ادغام شد که کار و برنامه آن هیچ تناسبی با وزارت رفاه و تامین اجتماعی نداشت، البته پس از این، دو وزارتخانه مجددا با وزارت کاری ادغام شد که تنظیم ارتباط کارگر، کارفرما و دولت وظیفه اصلی آن بود. با ادغام وزارت رفاه و تامین اجتماعی، تعاون و کار معجونی درست شد که تنها صرفه‌جویی در این رابطه، حذف یک وزیر بود؛ تمام تشکیلات، ساختمان‌ها، مسوولیت‌ها و اختیارات به قوت خود باقی ماند و تنها سه حوزه گسترده بر دوش یک وزیر گذاشته شد؛ در واقع نتیجه مثبت این ادغام‌ها باید بررسی شود، صرفه‌جویی در مسوولیت‌ها و تشکیلات سازمانی اقدامی درست است اما وقتی که در بودجه، نیروی انسانی و ساختمان‌های اداری صرفه‌جویی صورت نمی‌گیرد، جای سوال است که آیا تنها حقوق دو وزیر که کل آن در ماه به ۸ میلیون تومان می‌رسد مشکل‌ساز است؟

مصری یادآور شد: این همان بلایی است که بر سر وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نیز آمد و وزارت بازرگانی با صنعت و معدن ادغام شد، سازمان ملی جوانان هم پس از ادغام با سازمان تربیت‌بدنی به وزارت ورزش تبدیل و هر آن چیزی که در خصوص جوانان بود به دست فراموشی سپرده شد، البته اگر هدف نابودی سازمان ملی جوان بوده این هدف محقق شد. به نظر می‌رسد ادغام‌ها کار کاملا غیرکارشناسی و ناموفق بوده است، این در حالی است که نتیجه این ادغام‌های نادرست سبب افزایش سوال از وزیران در مجلس شده است.

وی یادآور شد: در حوزه رفاه و تامین اجتماعی تنها سازمان تامین اجتماعی یک وزارتخانه است، با این حال یک وزیر با حجم بالای کار تنها ۱۰ درصد از زمان خود را می‌تواند صرف این سازمان کند البته این چیز عجیبی نیست چرا که یک وزیر بیش از ۲۴ ساعت در روز زمان ندارد. در کشور ما اختیارات و مسوولیت‌ها متمرکز بوده و سیستم‌ها فعال نیستند. با وجود سیستم متمرکز اداری و سازمانی، مجلس، مردم و مسوولان از وزیر انتظار انجام تمام امور را دارند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزارتخانه‌یی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و روابط کار تبدیل شده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حوزه گسترده مسوولیت در حقیقت بی‌اختیار شده و تنها باید پاسخگو باشد.

رقابت تعاون با خصوصی‌ها و دولتی‌ها

رییس فراکسیون تعاون به تشریح وضعیت تعاون پرداخته و به «تعادل» می‌گوید: «در مورد تعاون اول باید نگاهمان را اعلام کنیم. به دلیل فعالیت تعاونی‌ها که در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد و به وزارتخانه‌های بسیاری مربوط می‌شود باید نگاهی فرابخشی به آن وجود داشته باشد

ابوذر ندیمی در ادامه با اشاره به اینکه تعاون یکی از سه بخش اقتصادی تعریف شده است، می‌افزاید: «تعاون باید رقیب اقتصادی بخش‌ خصوصی و دولتی باشد. بنابراین تعاون نیاز به استقلال عمل دارد. ضمن آنکه تعاون سهم اقتصادی بالایی نیز دارد. قرار شده است ۲۵ درصد اقتصاد ایران تعاونی باشد. برای اینکه به یک چهار اقتصاد ایران دست پیدا کند باید ظرفیت بالایی داشته باشد نه بودجه

وی با بیان اینکه ما تا مجلس هشتم سعی کردیم که این بخش اقتصادی در سطح وزارتخانه باقی بماند، تاکید می‌کند: «وقتی تعاون یک وزارتخانه بود یک متولی داشت که می‌تواند بلندگوی یک بخش باشد، در حالی که در حال حاضر وزارت‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزاران کار دارد که هزار و یکمین کار آن تعاون است. از دعوای بین شرکت‌ها، کارفرمایان و کارگران گرفته تا بازنشستگان بخش فولاد. این وزارتخانه با هزاران مساله جزئی، اصلی، دایمی و مقطعی دست و پنجه نرم می‌کند

ابوذر ندیمی با اشاره به تغییر رویکرد جدید نظام می‌گوید: «به این نکته باید توجه کرد که رویکرد اخیر نظام توجه به صنایع کوچک و متوسط است، بنابراین تعاون می‌تواند نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد زیرا سرمایه‌های خرد را ساماندهی و به چرخه اقتصاد وارد می‌کند. این یک فرصت است برای بخش تعاون

رییس فراکسیون تعاون با بیان اینکه از تسهیلات هم نباید غفلت کرد، می‌افزاید: «در بازگشت منابع به کشور، دولت باید منابع خود را به افراد بیشتری بدهد تا افراد واحد

به گفته ندیمی خوب است که مجموعه‌یی مستقل مدیریت بخش تعاون را در دست بگیرد و براساس آن استقلال عمل بتواند در راستای مدیریت بخش موثر واقع شود. از این جهت هر عنوانی خارج از عنوان کنونی شایسته است.

وی با اشاره به اینکه دولت قبل هم درصدد جمع کردن بخش تعاون نبوده است، تاکید می‌کند: «تنی چند از نمایندگان به لحاظ مسائل بین خودشان و وزارت تعاون پیشنهادی دادند که متاسفانه مورد توجه قرار گرفت و در مجلس هم رای آورد. در حالی که می‌توانست چنین اتفاقی نیفتد

رییس فراکسیون تعاون در پاسخ به این سوال که اگر یک وزارتخانه مجزایی یا سازمانی زیرنظر ریاست‌جمهوری برای مدیریت دولتی بخش تعاون تشکیل شود، به رشد این وزارتخانه کمک خواهد کرد یا خیر؟ می‌گوید: «در هر صورت وقتی وزیر، معاون رییس‌جمهور یا رییس سازمانی داشته باشیم که کارش را فقط به تعاون اختصاص دهد، حتما از لحاظ اصل وقت، پیگیری و اثر موثرتر از مسوولی خواهد بود که هزاران مساله کوچک و بزرگ دیگری را هم باید پیگیری کند که ربطی به این بخش ندارد. بنابراین آوردن اسم تعاون به اول اسم وزارتخانه مشکل مردم را حل نمی‌کند. بنابراین مسوول باید ۶ دانگ وقف و فدایی این بخش باشد که نه وقف دارد و نه فدایی»

وی برای رسیدن به استقلال کامل بخش تعاون تاکید می‌کند: «برای رسیدن به این هدف دو راه بیشتر وجود ندارد یا از راه مجلس عمل کرد یا لایحه‌یی به شورای عالی اداری ارسال کرد. در هر حال هر یک از راه‌ها را دولت در پیش بگیرد ما حاضر به همکاری هستیم و فراکسیون تعاون آمادگی مجلس را برای تحولات متناسب ساختار و مدیریت اعلام می‌کند





عملکرد تعاونی‌ها در سال ۹۵ به روایت آمار شنبه سیزدهم آذر 1395
لزوم توجه به توسعه بخش تعاون در برنامه ششم توسعه/ظرفیت استفاده از بخش تعاونی ها محدود به موضوع توزیع کالا شده است شنبه ششم آذر 1395
این مطلب فقط مختص برخی از تعاونیهاست چهارشنبه نوزدهم آبان 1395
ایرادات لایحه اصلاحیه قانون تعاون را قبول داریم/پیشنهاد تشکیل کارگروه با حضور اتاق تعاون ایران یکشنبه شانزدهم آبان 1395
نقش تعاون در اقتصاد مقاومتی یکشنبه نهم آبان 1395
در بررسی جایگاه تعاون در اقتصاد مقاومتی تاکید شد یکشنبه نهم آبان 1395
لایحه اصلاحی قانون تعاون در مجلس؛ سه شنبه چهارم آبان 1395
تعاونی‌ها از زیر چتر قانون اصناف خارج می‌شوند شنبه یکم آبان 1395
نگرانی از تعمیق دامنه رکود در بخش تعاون/ کشورهای صنعتی به سمت تحول در بخش تعاون پیش می‌روند سه شنبه بیست و هفتم مهر 1395
یازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ویژه جامعه کار، تولید و تعاون چهارشنبه چهاردهم مهر 1395
ساختار ناموزون تعاونی‌ها در بورس یکشنبه یازدهم مهر 1395
سهم تعاون در برنامه ششم کم می‌شود؟ یکشنبه یازدهم مهر 1395
بانک تعاونی غیردولتی ایجاد می‌شود/سهم تعاون در برنامه ششم صفر شد یکشنبه یازدهم مهر 1395
بخش تعاون با چند بانک سهمش را از اقتصاد می‌گیرد؟ شنبه سوم مهر 1395
مشوق های تاسیس شرکت تعاونی در کشور افزایش می یابد شنبه بیست و هفتم شهریور 1395
انتشار فیش های حقوقی نجومی در بیمه تعاون قابل پیش بینی بود پنجشنبه بیست و پنجم شهریور 1395
انتصاب یعقوب رستمی مال خلیفه به سمت مدیر کل دفتر تعاونی های توزیعی پنجشنبه بیست و پنجم شهریور 1395
راه‌اندازی 3500 شرکت تعاونی تا پایان سال جاری/بخش تعاون بستر تحقق اقتصاد مقاومتی پنجشنبه بیست و پنجم شهریور 1395
11 میلیون ایرانی عضو تعاون در کشور هستند/ مشارکت تعاونی‌ها در ساخت بیش از 3 میلیون مسکن پنجشنبه بیست و پنجم شهریور 1395
اعلام جزئیات جشنواره تعاونی های برتر شنبه سیزدهم شهریور 1395
هفت بند تعاونگری (شعر) شنبه سیزدهم شهریور 1395
نقش تعاونی های تأمین نیاز در مقاوم سازی اقتصاد کشور پنجشنبه یازدهم شهریور 1395
بررسی لایحه تعیین وظایف و اختیارات وزارت تعاون در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس چهارشنبه دهم شهریور 1395
ربیعی: جامعه باید برای محو نابرابری ها از تعاون یاری بگیرد چهارشنبه دهم شهریور 1395
مشکل بخش تعاون از دید معاون وزیر کار چهارشنبه دهم شهریور 1395
سهام عدالت با روح تعاون فاصله گرفته است/ایجاد تعاونی‌های نسل جدید با رویکرد رقابت‌پذیری چهارشنبه دهم شهریور 1395
علل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موثر در شکل گیری تعاونی ها سه شنبه نهم شهریور 1395
بررسی مختصر فرصتها و چالشهای مدیریت در تعاونیها سه شنبه نهم شهریور 1395
نقش تعاون در اجرای اقتصاد مقاومتی سه شنبه دوم شهریور 1395
یکی از مشکلات تعاون ادغام آن در وزرات‌خانه بود سه شنبه دوم شهریور 1395
لیست آخرین پستها